mooi Bali - Reisverslag uit Castricum, Nederland van Tineke en Magda - WaarBenJij.nu mooi Bali - Reisverslag uit Castricum, Nederland van Tineke en Magda - WaarBenJij.nu

mooi Bali

Door: Tineke en Magda

Blijf op de hoogte en volg Tineke en Magda

07 November 2014 | Nederland, Castricum

Tot nog toe hebben we jullie alleen prachtige verhalen verteld. Nu willen we jullie de andere kant van Bali laten zien.
Van de oorspronkelijke natuur is weinig over. Hier en daar een plukje regenwoud bij de bergmeren. En vermoedelijk in het westen (er is daar een nationaal park), maar daar zijn we niet geweest. Gevolg van dit alles is, ons inziens, dat de vogelstand zeer arm is. We hebben overal mussen gezien. Verder duiven, zwaluwen en een enkele koereiger. Wel veel gekooide vogels. Bijna elk huis heeft er wel eentje, vermoedelijk allemaal inheemse vogels.
Gecko's worden niet verjaagd; ze eten de insecten op. Overigens, er waren heel weinig insecten, op de vlinders na. De Balinezen gaan anders met hun dieren om dan wij gewend zijn. Overal zijn loslopende honden die aan niemand toebehoren. Ze worden verjaagd en vertrapt. Of, er zitten honden de hele dag in een kooi of aan de ketting. Een paar dagen geleden zagen we bont gekleurd geverfde kuikentjes. Hanen zitten bijna altijd in een soort kooi, soms in de brandende zon. In de bergen worden veel jonge konijntjes aangeboden. Geen idee wie ze kopen en wat er dan mee gedaan wordt.
Bali lijkt sterk vervuild. Overal ligt afval, de beekdalen lijken vuilnishopen. De gootjes langs de weg stinken. Er wordt vaak geveegd, een van de verschillende rituelen uit de rijke religie. Buiten het eigen erf wordt echter alles achteloos achtergelaten en langs de weg gedumpt. Het drukke verkeer, vooral motorbikes, veroorzaken smog. Dat konden we goed zien toen we op zee waren om dolfijnen te bekijken.
Over rijstvelden gesproken. Als je de reisboeken leest, bestaat Bali grotendeels uit rijstvelden. Natuurlijk, we hebben ze wel gezien, maar zo hier en daar en bovendien waren vele rijstvelden verdroogd. Er is, volgens zeggen, de laatste maanden geen regen gevallen. De bronnen drogen uit. Men kijkt elke dag uit naar de regen. Klimaatverandering?
Misschien een mindere rijstoogst ( Bali importeert rijst uit Vietnam inmiddels), maar een toenemende opbrengst uit toerisme.
Concluderend: de zoveelste trieste ervaring van een verloren paradijs.

Deze andere kant van Bali, wil niet zeggen dat we geen fantastische reis achter de rug hebben, integendeel. We hebben er veel van geleerd.
Onze manier van reizen, op de fiets dus, is heel intens geweest.

• 07 November 2014 - 12:30

Matty:

Dat was een 'mooi' verslag! Goed beschreven dat is, maar erg triest. Ach die arme kuikentjes en alle arme beesten! Nog meer van wat ik niet verwacht had. Goeie reis terug! en bedankt voor alle berichten en fotos plaatsen ondanks langzaam internet.

• 07 November 2014 - 18:01

Wil:

Lieve Magda en Tineke,
    In een totaal andere wereld toeven jullie.Dat wordt straks weer afkikken.Dank jullie wel voor de leuke verslagen en foto's. Heel leuk om mee te beleven. Ik wens jullie een behouden en comfortabele terugreis en hoop jullie spoedig weer te zien.Maak je borst maar vast nat voor bevlogen zingen!!!
    Veel liefs van Wil